عنوان

جرگه صلح نسل نوو جوانان ننگرهار

کتگوری

برچسب‌ها

جرگه صلح نسل نوو جوانان ننگرهار

جرگه صلح نسل نو و جوانان ولایت ننگرهار به تاریخ ۱۶  حمل ۱۴۰۰ برابر با ۵ اپریل ۲۰۲۱ با حضور صدها جوان  از ولایت ننگرهار و شماری از جوانان نورستان، لغمان و کنر برگزار گردید. این جرگه از سوی جوانان ننگرهار به همکاری گروپ تماس جوانان برای صلح در سه بخش؛  افتتاحیه، کارهای کمیته‌ها، ارائه فیصله کمیته‌های کاری و ارائه قطعنامه دایر گردید.


اقبال سخی، معاون پارلمان جوانان افغانستان و عضو رهبری گروپ تماس در مورد چگونگی برگزاری جرگه و فعالیت‌های کمیسیون برگزاری صحبت نمودند.


محمد سنگر امیرزاده، رییس گروپ تماس ضمن ارائه معلومات از سایر جرگه‌ها بر نتیجه مذاکرات، قتل‌های هدفمند و حفظ قوت‌های امنیتی تاکید نموده، افزود که جنگ پیروز ندارد و قربانی جنگ هر دو طرف (حکومت و طالبان) مردم افغانستان است.


خلیل احمد متین، معاون گروپ تماس جوانان برای صلح در مورد نقش و جایگاه نسل نو و جوانان در گفتگو‌های صلح تاکید نموده افزود که تا کنون در نشست‌های صلح ( نشست‌ دوحه، مسکو، استانبول) نقش جوانان در نظر گرفته نشده و ادامه این وضعیت برای ما قابل قبول نیست.


استاد لطیف الله قمری، استاد جاوید مسرور، فاطمه سبا احمدزی، استاد حضرت جعفر عرب، حسنا احمدزی، نجم الدین نورستانی و فردوس بشرمل بر تامین آتش بس و ختم جنگ، توقف حملات تهاجمی توسط طرف‌‌های درگیر و رسیدن به صلح پایدار تاکید کرده، در مورد خسارات ناشی از جنگ‌ها در ولایت ننگرهار، پایان قتل‌های هدف‌مند، حل مشکلات از طریق مذاکرات و توافق بر سر نظام سیاسی آینده که بر اساس مشوره و تایید مردم باشد، صحبت نمودند.


در ادامه، اعضای جرگه که به ده کمیته تقسیم گردیده بودند روی ۷ موضوع تعیین شده صحبت و قطعنامه نهایی جرگه را ترتیب و به خوانش گرفتند.

قطعنامه جرگه صلح نسل نو و جوانان  ولایت ننگرهار


جرگه صلح نسل نو و جوانان ولایت ننگرهار به تاریخ ۱۶ حمل ۱۴۰۰ خورشیدی مطابق با ۵ اپریل ۲۰۲۱ با اشتراک صد‌ها جوان ولایت ننگرهار برگزار گردید.

این جرگه از طرف جوانان ولایت ننگرهار، به همکاري گروپ تماس جوانان برای صلح برگزار گردید كه در آن نمایندگان نسل نو و جوانان از تمام واحدهای اداری این ولایت اشتراک داشته و فیصله‎ها و خواستهای خود را از حکومت افغانستان، تحریک طالبان و جامعه جهانی بویژه ایالات متحده امریکا، به طور ذیل بیان کردند:

1.      ما از حکومت افغانستان و تحریک طالبان می خواهیم که جنگ را خاتمه دهند یا حداقل عملیات تعارضی شان را پایان دهند.

2.      روند صلح باید از انحصار زورمندان بیرون شده و بر خواست‌های شخصی و حزبی تاکید نکنند. همچنان در پروسه صلح به افرادی سهم داده شود که درسالهای گذشته به دلیل جنگ‌ها اعضای خانواده و وجود شان را از دست داده اند.

3.       ما از حکومت افغانستان و تحریک طالبان می‌خواهیم که منافع ملی و نهادهای ملی کشور را حفظ کنند.

4.       حکومت افغانستان باید از صبر و حوصله کار بگیرد، آتش بس را برقرار کرده و خطوط قرمز خود را قربانی منافع ملی کرده، و جناح های موجود در کشور باید اختلافات سیاسی ، گروهی و حزبی خود را کنار گذاشته، به صلح متعهد شوند و یک رویکرد واحد را در پیش گیرند.

5.      ما از حکومت افغانستان میخواهیم که به تمام تعهدات خود در روند صلح متعهد مانده و برای اجرای آن تلاش کند.

6.       ما از حکومت افغانستان و تحریک طالبان میخواهیم که محکمه‌های صحرایی را متوقف کرده، بدون اجازه محکمه، هیچ کس را مجازات نکنند و از هر دو طرف می‌خواهیم، تا جلو قتل های هدفمند، بویژه قتل زنان و جوانان جلو گیری کنند.

7.       ما از حکومت افغانستان می‌خواهیم تا به جوانان بی طرف در روند صلح سهم دهد. از حکومت افغانستان و طالبان می‌خواهیم که حقوق زنان و همه افغان‌ها را حفظ کنند.

8.       حکومت افغانستان جامعه مدنی را در روند صلح سهیم ساخته و اجماع ملی را ایجاد کند. از تمام طرح هایی که جوانان ارائه کرده اند، استفاده کند.

9.       ما از تحریک طالبان میخواهیم که برای صلح استراتیژی و راهکار خود را ارائه کند، از خود انعطاف نشان داده و برای منافع افغانستان تلاش کنند.

10.  ما از هر دو طرف جنگ می‌خواهیم که از تخریب نهادهای عامه و تاسیسات ملی جلوگیری کنند. به ارزشهای ملی، فرهنگی و مقدسات اسلامی احترام بگذارند.

11.  ما از تحریک طالبان می‌خواهیم که برای به قدرت رسیدن پس از توافق صلح، راه های سیاسی ، مدنی و انتخاباتی را در پیش گیرند.

12.  ما از جامعه جهانی ، ایالات متحده امریکا ، همسایگان و کشورهای اسلامی می‌خواهیم، افغانستان را به مرکز جنگ نیابتی تبدیل نه کنند و این کشور را مرکز همکاری‌های اقتصادی خود بسازند. از روند صلح حمایت کرده و به نتیجه رسیدن این روند صادق باشند.

13. ما از جامعه جهانی می‌خواهیم تا خروج شان را از افغانستان مسوولانه و بعد از توافق صلح انجام دهند. ما همچنان از کشورهای منطقه ، کشورهای همسایه و جامعه جهانی می‌خواهیم تا تطبیق توافق و تصامیم صلح افغانستان را تضمین کند.

14.  ما از کشورهای منطقه ، کشورهای همسایه و سایر کشورها می خواهیم تا تمویل و حمایت گروهای تروریستی در افغانستان را متوقف کنند.

15. ما از کشورهای اسلامی می‌خواهیم تا به منظور پایان دادن جنگ‌های مداوم، بی منفعت، و نامشروع در افغانستان تلاش صادقانه کنند.

16.  ما از جامعه جهانی، ایالات متحده امریکا، کشورهای همسایه و کشورهای اسلامی می‌خواهیم به جای توجه به موقف‌های طرف های جنگ به صدای مردم گوش دهند.

17.  ما خواهان توافق صلح پایدار و افزایش تحرکات و برنامه های مدنی برای صلح هستیم تا طرف های درگیر تحت فشار قرار داده شوند.

18.  ما جوانان ننگرهار می‌خواهیم تا جوانان کشور از روند صلح حمایت کرده و برای تحقق صلح در کشور ذهنیت سازی کند.

19.  ننگرهار باید منطقه امن اعلام شده و آتش بس در این منطقه برقرار شود و گفتگوهای صلح در اینجا به پیش برده شود.

20.  ترس، فقر، بیکاری، فرار کادرها، بحران‌ها، قتل‌های هدفمند، عدم دسترسی به خدمات آموزشی، عدم دسترسی به خدمات صحی، مهاجرت، ناامنی، فاصله دولت و مردم و از دست دادن بزرگان از مشکلات محلی ننگرهار است که به دلیل جنگ‌ها و درگیری‌ها به میان آمده است و ما خواهان پایان فوری آن هستیم.

21.  برای نظارت بر روند صلح ، باید یک مرکز حسابدهی و نظارت اجتماعی به رهبری جوانان ایجاد شود. این مرکز با تعهد کامل از این روند نظارت کند.

22.  روند صلح باید از طریق رسانه ها ، توسط روزنامه نگاری تحقیقی در اختیار عموم قرار گرفته و تمام مسائل پنهان در پشت صحنه باید آشکار شود. رسانه ها باید از ادبیات ضد جنگ استفاده کنند.

23.  جوانان شریک در گفتگوهای صلح نماینده جوانان افغانستان نبوده، بلکه نمایندگان جهت‌های سیاسی هستند. ما می‌خواهیم نسل نو و جوانان در نشست های آینده حضور و اشتراک داشته باشند.

24.  تا هنوز نشست‌های دوحه و مسکو نتیجه ای در پی نداشته است و ما از همه طرف‌های مذاکرات می‌خواهیم که در نشست‌های آینده به نتیجه مثبت برسند.

و من الله التوفیق

۱۶ حمل سال ۱۴۰۰/ ۵ اپریل ۲۰۲۱

جلال آباد ننگرهار؛ افغانستان

اشتراک گزاری از طریق