عنوان

جرگه صلح نسل نو و جوانان بغلان

کتگوری

برچسب‌ها

جرگه صلح نسل نو و جوانان بغلان

جرگه صلح نسل نو و جوانان بغلان

 

جرگه صلح نسل نو و جوانان به تاریخ 8 جدی 1399 خورشیدی برابر با 28 دسمبر 2020 در ولایت بغلان با حضور صدها جوان برگزار گردید. این جرگه از سوی گروپ تماس جوانان برای صلح، راه اندازی گردیده بود که در آن نمایندگان نسل نو و جوانان از تمامی واحدهای اداری این ولایت اشتراک داشتند.


جرگه صلح نسل نو و جوانان بغلان از سه بخش تشکیل گردید که شامل افتتاحیه، کارهای کمیته‌های کاری، ارائه فیصله کمیته‌های کاری و ارائه قطعنامه بود.


در بخش نخست خلیل احمد متین، معاون گروپ تماس جوانان برای صلح در مورد وضعیت امنیتی اخیر کشور به خصوص حملات هدفمندانه در کابل نگرانی‌های خویش را ابراز نموده و افزود که به هیچ عنوان ادامه این حملات نمی‌تواند مانع گفتگوهای صلح شود.


احمد بکتاش بریالی عضور رهبری گروپ تماس، عبدالله قادری، آریانا پارسی، نورگل اندروال، محمد همکار بر ختم جنگ، اعلان آتش بس دایمی در کشور، مسوولیت‌های جوانان و مشکلات مردم ولایت بغلان ناشی از جنگ‌ها تاکید کردند.


در ادامه محمد سنگر امیرزاده، رییس گروپ تماس ضمن جمع بندی بخش نخست گفت که ما در تلاش ایجاد انسجام و همگرایی نسل نو و جوانان خارج از پروسه‌های حکومتی و برنامه های شخص محور هستیم.


در بخش دوم برنامه، کار کمیته‌های کاری آغاز و اعضای جرگه روی شش موضوع تعیین شده با هم تبادل نظر و بحث نمودند. نظریات اعضای جرگه توحید و در بخش سوم برنامه توسط مسوولان هر کمیته ارائه گردید. در همین حال منشی‌های کمیته‌های ده گانه، قطعنامه نهایی جرگه صلح نسل نو و جوانان ولایت بغلان را ترتیب و ارائه نمودند.

قطعنامه جرگه صلح نسل نو و جوانان بغلان


جرگه صلح نسل نو و جوانان به تاریخ 8 جدی 1399 خورشیدی برابر با 28 دسمبر 2020 در ولایت بغلان با حضور صدها جوان برگزار گردید. این جرگه از سوی گروپ تماس جوانان برای صلح، راه اندازی گردیده بود که در آن نمایندگان نسل نو و جوانان از تمام واحدهای اداری این ولایت اشتراک داشتند که خواست‌ها و فیصله‌های شان را از حکومت افغانستان، تحریک طالبان و جامعه بین المللی به‌خصوص ایالات متحده امریکا قرار زیر بیان داشتند:

1.     ما از حکومت افغانستان و تحریک طالبان می‌خواهیم تا در روند صلح به جوانان سهم فعال داده و در پروسه صلح جوانان باید نمایندگی موثر و مستقل داشت باشند.

2.     از طرف‌های مذاکرات می‌خواهیم تا بدون تعلل با اراده صادق به مذاکرات صلح بپردازند.

3.     صلح حق مردم افغانستان است و از طرفین می‌خواهیم که به این حق مردم احترام قایل شده و زمینه زندگی در فضای صلح آمیز را مساعد سازند.

4.     ما از حکومت افغانستان می‌خواهیم که با ایجاد اجماع ملی، زمینه رسیدن به صلح همه شمول و پایدار را مساعد سازد.

5.     از طرف‌های درگیر می‌خواهیم که خشونت‌ها را کاهش داده و زمینه را برای یک آتش بس پایدار مساعد سازند.

6.     از طرفین مذاکرات می‌خواهیم در تامین امنیت، آزادی‌های مدنی و رفاهی مردم تلاش نمایند.

7.     از طرفین مذاکرات می‌خواهیم که مذاکرات صلح را در داخل کشور برگزار کرده و این پروسه را به یک پروسه ملی مبدل کنند.

8.     از طالبان می‌خواهیم زمینه اشتراک زنان و جوانان را در هیات مذاکره کننده خویش نیز مساعد نمایند تا دیدگاه‌های جوانان و زنان  طرف تحریک طالبان نیز در نظر گرفته شود.

9.     از طرفین می‌خواهیم در مذاکرات صلح از انعطاف پذیری و نرمش کار بگیرند.

10. از حکومت و تحریک طالبان می‌‌خواهیم به ارزش‌های مردم، حقوق اساسی شهروندان به خصوص حقوق زنان ارزش قایل شده و دست آورد های دو دهه اخیر در مذاکرات صلح حفظ گردد.

11. از طرفین می‌خواهیم به تعهدات و پیمان‌های شان پایبند بوده و جلو هرنوع بی اعتمادی در پروسه را بگیرند.

12. از جامع جهانی و کشورهای همسایه می‌خواهیم تا به استقلالیت و ارزش‌های ملی مردم افغانستان احترام بگذارند و مردم افغانستان را در زمینه رسیدن به صلح کمک کنند.

13. ما از همکاران بین المللی خود می‌خواهیم جلو حمایت از گروه‌های تروریستی را گرفته و بر کشورهای حامی تروریزم فشار بیاورند.

14. ما برای به نتیجه رسیدن مذاکرات بین الافغانی خواهان، اتحاد اقوام افغانستان، حمایت از حرکت های مدنی، حفظ استقلالیت در تصمیم گیری، پاسداری از حاکمیت و ارزشهای کشور، ایجاد اجماع جهانی برای قطع جنگ در کشور، سهیم سازی عالمان دینی و بزرگان قومی و سهیم سازی متخصصین حقوقی برای دفاع از حقوق قربانیان جنگ هستیم.

15. عدم دسترسی به امکانات صحی، تخریب مکاتب، شفاخانه ها، عدم حفظ و تطبیق پروژه های انکشافی، مهاجرت، بی‌جا شدن مردم، تهدیدات امنیتی، عوامل ناشی از جنگ ها در کشور به خصوص در ولایت بغلان است.

16. حضور افراد بی طرف، کشورهای جامعه جهانی، دخیل سازی جوانب ذی دخل، رسانه ها و مشارکت جوانان و نمایندگان نسل نو به منظور نظارت از پروسه صلح.

 

با احترام

جرگه صلح نسل نو و جوانان بغلان

8 جدی 1399 خورشیدی برابر با 28 دسمبر 2020

پلخمری، بغلان- افغانستان

اشتراک گزاری از طریق