عنوان

جرگه صلح نسل نو و جوانان خوست

کتگوری

برچسب‌ها

جرگه صلح نسل نو و جوانان خوست

 

جرگه صلح نسل نو و جوانان ولایت خوست به تاریخ ۱۴ حوت ۱۳۹۹ خورشیدی برابر با ۴ مارچ ۲۰۲۱ میلادی با حضور صدها جوان که از تمام واحد‌های اداری این ولایت شرکت داشتند، برگزار گردید. این جرگه از سوی جوانان خوست به همکاری گروپ تماس جوانان برای صلح در سه بخش؛  افتتاحیه، کارهای کمیته‌ها، ارائه فیصله کمیته‌های کاری و ارائه قطعنامه دایر گردید.


در ابتدا طاهر جان خیال، مسوول کمیسیون برگزاری جرگه خوست ضمن خوش آمدید به اعضای جرگه، بر همصدایی نسل نو و جوانان در پروسه صلح تاکید کردند.


احسان الله حکمت، عضو رهبری گروپ تماس از طرف‌های مذاکرات خواست تا گفتگوهای صلح باید بصورت جدی ادامه پیدا کند. وی افزود که هیات مذاکره کننده طالبان و حکومت افغانستان نه باید منتظر تصامیم کشورهای دیگر برای ادامه گفتگوهای صلح باشند.


در ادامه حبیب الله اسماعیل خیل، استاد سلیمان بشرمل، بشرا حرمت، مولوی عبدالصمد، مکائیل کمال، نقیب سیال و فضل جان جهش بر کاهش خشونت‌ها و اعلام آتش بس، نقش و همصدایی مردم بویژه جوانان و علمای افغانستان در روند صلح و انعطاف پذیری طرف‌های درگیر تاکید کردند.

در بخش دوم برنامه، کار کمیته‌های کاری آغاز و اعضای جرگه روی هفت موضوع با هم تبادل نظر و بحث نمودند. نظریات اعضای جرگه توحید و در بخش سوم برنامه توسط مسوولان هر کمیته ارائه گردید. در همین حال منشی‌های کمیته های ده گانه، قطعنامه نهایی جرگه صلح نسل نو و جوانان ولایت خوست را ترتیب و ارائه نمودند.

قطعنامه جرگه صلح نسل نو و جوانان ولایت خوست


جرگه صلح نسل نو و جوانان ولایت خوست به تاریخ 14 حوت 1399 خورشیدی برابر با 4 مارچ 2021  با اشتراک صدها تن از جوانان ولایت خوست برگزار گردید. این جرگه از سوی جوانان ولایت خوست به همکاری گروپ تماس جوانان برای صلح برگزار شد که در آن نمایندگان نسل نو و جوانان از تمام واحد های اداری این ولایت اشتراک کرده و خواست‌ها و فیصله‌های شان را از حکومت افغانستان، تحریک طالبان و جامعه جهانی بویژه ایالات متحده امریکا قرار ذیل بیان کردند:

1.      برنامه‌ها، نشست‌ها و حرکت‌های مدنی بیشتر مانند جرگه نسل نو و جوانان ولایت خوست برگزار شده و این برنامه‌ها به قریه و قصبات به خصوص در مناطق نا امن نیز برگزار گردد.

2.      تمام افغان‌ها از راه‌های مختلف، بویژه از طریق رسانه‌ها، ملا امام‌ها، اقشار مختلف و جرگه‌های سنتی، مسوولیت خویش را انجام داده و برای صلح زمینه را مساعد کنند  که زنان و جوانان نیز از تمام واحدهای اداری در آن اشتراک کنند.

3.      به منظور حضور جوانان خوست در روند صلح، طرح همه شمول، با قاعده وسیع و همه جانبه ایجاد و میان جوانان این ولایت هماهنگی و اتحاد ایجاد گردد. جوانان این ولایت منسجم و شوراهای مختلف هماهنگ و حرکت واحد را ایجاد کنند.

4.      جوانان و سایر باشندگان ولایت خوست باید با در نظرداشت نفوس این ولایت در شورای عالی مصالحه حضور داشته باشند و بر حکومت هم فشار وارد شود تا صدای جوانان را بشنوند.

5.      جوانان ولایت خوست از حکومت می‌خواهد، تا هیات مذاکره کننده صلح را بار دیگر ارزیابی نموده و معلومات قابل اطمینان را برای آن‌ها فراهم کند.

6.      هیات مذاکره کننده حکومت باید همه شمول باشد و افراد امین و بی طرف معرفی شوند، نه بر بنیاد روابط.

7.      حکومت افغانستان باید قربانی بدهد، در موقف‌ خود انعطاف نشان دهند. نشست‌ها میان هیات مذاکره کننده در افغانستان برگزار شود و هر دو طرف دخیل از خود حسن نیت نشان دهند. جوانان و مردم خوست حاضر استند تا نشست‌های مذاکره کنندگان را میزبانی کنند.

8.      حکومت افغانستان  باید انحصار قدرت را از بین ببرد، قوم گرایی و منطقه گرایی را کنار بگذاند و اجماع داخلی را ایجاد و بخاطر تمدید قدرت نباید صلح را قربانی کنند.

9.      حکومت افغانستان باید در تمام کشور امنیت را تامین و تغییراتی در ساختار شورای عالی مصالحه رو نما کند که برای تمام جناح‌ها قابل باور و پذیرش باشد.

10. ما خواهان آتش بس دایمی، پایان یافتن بمباردمان‌های بی هدف و افزایش سهم جوانان در روند صلح استیم.

11. ما جوانان خوست خواهان حفظ نظام فعلی بوده و خواستار اصلاحات جدی از راه های قانونی در آن می‌باشیم. ما هم چنان از حکومت می‌خواهیم تا روند جاری صلح کشور را با مردم شریک کند.

12. از طالبان می‌خواهیم تا آتش بس نموده و از طریق انتخابات آزاد به قدرت برسند.

13. طالبان نباید بر موقف خود تاکید کند و باید انعطاف پذیر باشند. طالبان باید به خواست‌های مردم جواب مثبت دهند.

14. از طالبان می‌خواهیم تا در روند صلح حسن نیت نشان داده و به منافع ملی متعهد باشند. از آن‌ها می‌خواهیم تا از کشتار افغان‌ها دست بردارند.

15. از جامعه جهانی می‌خواهیم تا با در نظرداشت منافع مردم افغانستان بر طالبان و حکومت افغانستان فشار وارد کرده، تا در افغانستان آتش بس و صلح تامین شود. از آن‌ها می‌خواهیم تا منافع مردم افغانستان را مد نظر بگیرند.

16. از کشورهای اسلامی می‌خواهیم تا موقف خود را در روند صلح افغانستان روشن کرده و با پروسه صلح کشور همکاری همه جانبه کنند.

17. از جامعه جهانی می‌خواهیم تا به روند صلح افغانستان منحیث یک پروژه ندیده و به صلح در افغانستان به شکل صادقانه متعهد بماند، تضمین بین المللی وجود داشته باشد و روند صلح افغانستان از سوی جهانیان حمایت شده و بی طرفی خود را حفظ کند. معاهدات امضا شده میان طالبان و آمریکا با افغان‌ها شریک شود و جامعه جهانی به حمایت از مجرمان جنگی پایان بخشد.

18. از کشورهای همسایه به شکل جدی می‌خواهیم تا تمام تلاش‌های خود را به منظور به موفقیت رسانیدن روند صلح افغانستان به خرچ دهند.

19. کمیته‌ی به منظور نظارت از گفتگوهای صلح ایجاد و تمام چالش‌های که از سوی مذاکره کنندگان ایجاد می‌گردد، مشخص و راه‌های حل آن مشخص گردد.

20. از جامعه جهانی و اتحادیه اروپا می‌خواهیم، تا فشارها را به منظور حمایت از روند صلح افغانستان بر پاکستان و ایران وارد کند و آن‌ها را وادار کند تا به منظور ویران کردن افغانستان با یک طرف تیم مذاکره کننده همکاری نکند.

21. مردم خوست به نا امنی، مشکلات تعلیمی، انکشافی، صحی، بی کاری و اقتصادی مواجه هستند. جنگ باعث شده تا مردم خوست از مشکلات روانی رنج ببرند.

22. روند صلح افغانستان باید پنهان نباشد، با تمام افغان‌ها شریک ساخته شود. از روند صلح علمای کرام، متنفذین و جوانان از طریق ایجاد کمیته و اجماع نظارت کنند.

 

و من الله توفیق

14 حوت 1399 خورشیدی / 4 مارچ 2021 میلادی

خوست افغانستان

اشتراک گزاری از طریق