عنوان

جرگه صلح نسل نو و جوانان قندهار

کتگوری

برچسب‌ها

جرگه صلح نسل نو و جوانان قندهار
 

جرگه صلح نسل نو و جوانان ولایت قندهار به تاریخ ۲۲ دلو 1399 خورشیدی برابر با ۱۰ فبروری ۲۰۲۱ با حضور صدها جوان که از تمام واحد‌های اداری این ولایت شرکت داشتند، برگزار گردید. این جرگه از سوی جوانان قندهار به همکاری گروپ تماس جوانان برای صلح در سه بخش؛  افتتاحیه، کارهای کمیته‌ها، ارائه فیصله کمیته‌های کاری و ارائه قطعنامه دایر گردید.

 

در ابتدا اسدالله حکیمی، عضو رهبری کمیسیون برگزاری جرگه در مورد انسجام و هماهنگی جوانان در پروسه صلح صحبت نمودند. سپس محمد سنگر امیرزاده، رییس گروپ تماس ضمن سپاس‌گزاری از تلاش‌های جوانان ولایت قندهار جهت برگزاری این جرگه، تاکید نمود که باید در گفتگو‌های صلح اختلافات کنار گذاشته شده و بجای پافشاری بر کناره گیری از حکومت، روی راه حل سیاسی توافق گردد. وی افزود که هیچ طرف نمی‌تواند یک دیگر را حذف کند، بنا یگانه راه بیرون رفت از بحران کنونی، توافقات سیاسی و به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح است. خلیل احمد متین، معاون گروپ تماس بر انسجام و همگرایی جوانان و تسریح مذاکرات بین الافغانی تاکید کرد. 

 

حفیظ الله پوپل، نثار احمد آزاد، بسمیه حسن‌خیل، مقصود احمد ضمیر، گل احمد ریگوال، داکتر رحمت الله محمدی، راضیه حیدری و حبیب شاه اسرار پاچا بر ختم جنگ، خسارات ناشی از جنگ‌ها در ولایت قندهار، آغاز هر چه عاجل مذاکرات بین الافغانی و تامین صلح پایدار در کشور صحبت نمودند.

 

در بخش دوم برنامه، کار کمیته‌های کاری آغاز و اعضای جرگه روی شش موضوع تعیین شده با هم تبادل نظر و بحث نمودند. نظریات اعضای جرگه توحید و در بخش سوم برنامه توسط مسوولان هر کمیته ارائه گردید. در همین حال منشی‌های کمیته های ده گانه، قطعنامه نهایی جرگه صلح نسل نو و جوانان ولایت قندهار را ترتیب و ارائه نمودند.

قطعنامه جرگه صلح نسل نو و جوانان ولایت قندهار


افغان‌ها در طول چهار دهه گذشته به دلیل جنگ‌های داخلی؛ تمام ارزش‌های خویش را از دست داده اند، استقلالیت محسوس نداشته، بخش بزرگ از جمعیت آن زیر خط فقر زندگی می‌کند و زندگی معیاری در تناسب به سایر ملت‌های جهان ندارند. یگانه دلیل آن مداخلات کشورهای بیگانه و ادامه هرج و مرج به منظور حفظ منافع کشورهای همسایه توسط کتلست‌های داخلی است که ما به عنوان ملت نامستقل، به شکل غیر مستقیم اشغال و استثمار شده، شب و روز را در وهم مرگ می‌گذرانیم. افغان‌ها به ویژه جوانان کندهار از این حالت مسلط شده خسته شده و نمی‌خواهند این حالت دوام یابد.

جرگه صلح نسل نو و جوانان کندهار توسط جوانان این ولایت به همکاری گروپ تماس جوانان برای صلح به تاریخ 22 دلو 1399 هجری خورشیدی برابر با ۱۰ فبروری ۲۰۲۱ میلادی برگزار گردید. در این جرگه نمایندگان نهادهای مختلف و فعالان مدنی از مرکز و ولسوالی‌های این ولایت، استادان دانشگاه‌ها، خبرنگاران، محصلان و جوانان اعم از زنان و مردان شرکت داشتند.

کمیته‌های ده‌گانه کاری جرگه در مورد موضوعات تعیین شده بحث و تبادل نظر نموده و مشترکاً در مورد پروسه صلح، نظریات، پیشنهادات، خواست‌ها و فیصله‌های جوانان کندهار را در قالب قطعنامه جرگه توحید و در 11 ماده تصویب کردند که قرار ذیل می باشد:

1.      از آنجایی که همین اکنون امریکا در پروسه صلح افغانستان به شکل مستقیم حضور ندارد، یگانه خواست جوانان کندهار از دولت افغانستان و تحریک طالبان اینست که هر چه زودتر آتش بس و بالاخره آتش بس دایمی را اعلام کنند. به جای جنگ، از سیاست گفتگو استفاده کنند، تا افغان کشی متوقف و به صلح دایمی برسیم.

2.       از آن‌جایی که پروسه صلح افغانستان به یک بحران بین المللی تبدیل شده است، نیاز است که تمام کشورهای اسلامی در روند صلح افغانستان به شکل مستقیم حضور داشته باشند. این کشورها با ایجاد کمیسیون مشترک، در کنار ناروا دانستن جنگ افغانستان، همکاری جدی در روند صلح افغانستان نمایند.

3.      بالای هر دو طرف‌ مذاکرات صلح صدا می‌کنیم تا حق جوانان را تلف نکرده و بعد از این خواهان حضور همه جانبه جوانان ولایت کندهار در پروسه صلح استیم.

4.      ما خواهان ایجاد هماهنگی میان مقام‌های عالی رتبه سیاسی، دولتی و تحریک طالبان در گفتگوهای صلح هستیم. باید ارزش‌های ملی مشترکاً تعریف، تعیین و حفظ شود. همچنان دست آوردهای دو دهه اخیر در روند صلح حفظ گردد.

5.      ما جوانان کندهار نمی‌خواهیم که در پروسه صلح بر حقوق ما معاملات پنهان صورت بگیرد. هر دو جناح گفتگوهای صلح، روند صلح افغانستان را روشن و شفاف کنند، ابهامات و رازهای پت و پنهان را برای افغان‌ها روشن کرده، به رسانه‌های بین المللی، ملی، محلی و نهادهای ناظر اجازه دهند تا در روند صلح افغانستان، افغان‌ها را به شکل همه جانبه آگاه بسازند.

6.      تمام پیمان‌های پنهان و روشن در روند صلح باید به مردم افغانستان واضح شود. افغان‌ها منحیث یک ملت آزاد و مستقل حق دارند تا در تمام پیمان‌های بنیادی تغییر آورده، قبول و یا هم رد کنند.

7.       روند صلح به افراد اهل، علمی، اکادمیک، دینی، سیاسی، افراد صلاحیت و قابل قبول در سطح ملی و محلی واگذار شود که نسبت به منافع شخصی به منافع ملی ترجیح ‌دهند.

8.      از دولت افغانستان و تحریک طالبان تقاضا داریم تا بجای از بین بردن نظام، به منظور آوردن اصلاحات در ساختار بر صلاحیت‌های حقوقی تمرکز کنند. برای اصلاح قانون اساسی و سایر قوانین در روشنایی اصول و نصوص دین مقدس اسلام تلاش صورت گیرد، از تخریب تاسیسات ملی و عامه جلوگیری صورت گیرد، طالبان منحیث یک طرف گفتگوهای صلح، سیاست خارجی خود را واضح کرده تا در روند پسا صلح استراتیژی شان برای مردم افغانستان روشن باشد.

9.      جامعه جهانی باید از طرف‌های دخیل در گفتگوهای صلح برای آوردن صلح در کشور تضمین اخذ کرده و بر کشورهای که برای جنگ در افغانستان به مخالفان سلاح و تجهیزات را تدارک می کنند، فشار وارد کنند تا کمک‌های مالی و تسلیحاتی به جنگجویان متوقف گردد.

10. سازمان کشورهای اسلامی باید در روند صلح افغانستان نقش مستقیم را داشته باشد، کشورهای دیگر را مجبور کند تا روند صلح افغانستان به نفع افغان‌ها به اتمام برسد. در صورتیکه کشورها این کار را نکنند، ما جوانان کندهار از مردم این کشورها می خواهیم، تا به منظور حل بحران صلح افغانستان با ما همکاری کنند.

11. از هر دو طرف مذاکرات می‌خواهیم تا از سیاست عقده‌مندانه و احساساتی جلوگیری کنند، از گذشت و انعطاف کار گرفته شده و تمام مردم افغانستان به ویژه مردم کندهار بزرگ (لوی کندهار) در روند صلح دخیل شوند. کندهار محل خوبی برای گفتگوها است. جوانان و مردم کندهار آماده هستند تا از گفتگوهای صلح در این ولایت میزبانی کنند.

 

ومن الله توفيق

جرگه صلح نسل نو و جوانان کندهار

22 دلو 1399 هجری خورشیدی / 10 فبروری 2021 میلادی

کندهار-افغانستان

اشتراک گزاری از طریق