عنوان

جرگه صلح نسل نو و جوانان پکتیا

کتگوری

برچسب‌ها

جرگه صلح نسل نو و جوانان پکتیا


جرگه صلح نسل نو و جوانان در ولایت پکتیا به تاریخ 23 میزان 1399 برابر با 14 اکتوبر سال 2020 میلادی در شهر گردیز برگزار گردید. این جرگه با حضور صدها جوان و نمایندگان نسل نو که از 15 واحد اداری این ولایت شرکت داشتند، از سوی گروپ تماس جوانان برای صلح دایر گردید

.

جرگه صلح نسل نو و جوانان پکتیا از سه بخش تشکیل گردید که شامل افتتاحیه، کارهای کمیته‌های کاری، ارائه فیصله کمیته‌های کاری و ارائه قطعنامه بود. در ابتدا سید جمال الدین آصف خیل با ایراد سخنرانی افتتاحیه و خوش آمدید به تمام اشتراک کنندگان برنامه افزود: صلح نیاز اساسی مردم افغانستان بوده و جناحهای درگیر باید برای افغانستان صلح آمیز تلاش‌های صادقانه را انجام دهند.


در ادامه احسان الله حکمت عضو رهبری گروپ تماس جوانان برای صلح افزودند که در مقایسه با شهر، جنگ در دهات و قریه‌ها بیشتر بود و مردمان این محل بیشتر متضرر شده اند. وی همچنان از طرف‌های درگیر جنگ خواست تا استفاده از ادبیات نفرت و جنگ خاتمه داده و در موقف‌ شان انعطاف نشان دهند.


در ادامه عبدالقدیر حماس، جمعه گل افغان، خالد ځدران، احمدالله احمدی و اصغر مجاد ځاځی صحبت نمودند.


در بخش دوم برنامه، کار کمیته‌های کاری آغاز و اعضای جرگه روی شش موضوع تعیین شده با هم تبادل نظر و بحث نمودند. نظریات اعضای جرگه توحید و در بخش سوم برنامه توسط مسوولان هر کمیته ارائه گردید. در همین حال منشی‌های کمیته های ده گانه قطعنامه نهایی جرگه صلح نسل نو و جوانان ولایت پکتیارا ترتیب و ارائه نمودند.

قطعنامه جرگه صلح نسل نو و جوانان ولایت پکتیا


جرگه صلح نسل نو و جوانان به تاریخ 23 میزان 1399 خورشیدی برابر با 14 اکتوبر 2020 در ولایت پکتیا، شهر گردیز با حضور صدها جوان برگزار گردید. این جرگه از سوی گروپ تماس جوانان برای صلح، راه اندازی گردیده بود که در آن نمایندگان نسل نو و جوانان از 15 واحد اداری این ولایت اشتراک داشته و فیصله‌ها و خواست‌های شان را از حکومت افغانستان، تحریک طالبان و جامعه بین المللی به‌خصوص ایالات متحده امریکا قرار زیر بیان داشتند:

1.     جوانان باید در تیم‌های مذاکره کننده حضور داشته باشند و دست آورد های بیست سال گذشته جوانان در روند صلح قربانی نشود.

2.     به اصول شریعت اسلامی باید توجه جدی مبذول داشته و توافقنامه صلح باید در روشنایی اصول اسلامی صورت گیرد.

3.     روند صلح باید همه شمول باشد.

4.     حکومت افغانستان و تحریک طالبان باید در موقف‌های خود انعطاف نشان داده و به یکدگیر به مثابه برادر بنگرند.

5.     از حکومت افغانستان می‌خواهیم تا به خانواده‌های شهدا و قربانیان جنگ در روند صلح سهم دهند.

6.     حکومت افغانستان باید از تمام افراد و جناح که در پی تامین منافع شخصی شان در روند صلح استند، جلوگیری کند.

7.     نظام جمهوریت باید معامله نشود و آتش بس دایمی صورت گیرد.

8.     جوانان افغان به شکل مستقل با طالبان گفتگوی مستقیم داشته باشند و از تحریک طالبان، حکومت افغانستان و جامعه جهانی می خواهیم تا زمینه گفتگوهای مستقیم جوانان را با طالبان مساعد سازند.

9.     روند صلح باید به شکل صادقانه با طالبان به پیش برده شود و منافع ملی باید ارجحیت داده شود.

10.  از حکومت افغانستان و طالبان می‌خواهیم از افراد ملکی مانند سپر استفاده نکرده و به منظور پایان بخشیدن تلفات افراد ملکی اقدامات ضروری را انجام دهند.

11.  از طالبان می‌خواهیم تا هر چه عاجل آتش بس نموده و از هر دو طرف تقاضا داریم تا از کشتار افغان‌ها که از آن اجنبی‌ها منفعت میبرند متوقف کنند.

12.  از تحریک طالبان می‌خواهیم تا در حین مذاکرات صلح به حقوق زنان از دیدگاه اسلام توجه جدی نموده و اجازه دهند تا آن‌ها از حق آموزش و کار برخوردار باشند.

13.  از تحریک طالبان می‌خواهیم تا به سرمایه ملی «مراکز آموزشی و پروژه‌های عام المنفعه» آسیب نرسانده و اجازه دهند تا پروژه‌های عام‌المنفعه تکمیل شوند.

14.  از حکومت افغانستان و تحریک طالبان می خواهیم تا مشترکا از کشتار و آزار و اذیت افراد ملکی جلوگیری کنند.

15.  از تحریک طالبان می‌خواهیم تا تحت تاثیر فشار بیگانگان و کشورهای همسایه نرفته و تماس شان را با تمام گروه‌های هراس افگن قطع کرده و به شکل مستقلانه تصامیم شان را اتخاذ کنند.

16.  از ایالات متحده امریکا، کشورهای همسایه و اسلامی می‌خواهیم تا در روند صلح افغانستان صادقانه عمل نموده و این روند را موفق کنند و همچنان از آنها می‌خواهیم تا به کمک های شان با افغانستان ادامه دهند.

17.  از جامعه جهانی می‌خواهیم تا بدون در نظرداشت هر نوع منفعت از روند صلح افغانستان حمایت کرده و فشارها را به منظور موفق کردن روند صلح بر گروه طالبان و حکومت افغانستان وارد نمایند.

18.  از ایالات متحده امریکا می‌خواهیم تا از هر نوع مداخلات بیرونی که روند صلح افغانستان را با مشکل مواجه می کند، جلوگیری کند.

19.  جوانان برنامه‌های مختلف را در روند صلح برگزار کند و حکومت افغانستان و طالبان را مجبور کنند تا گفتگوهای بین‌الافغانی کامیاب شود.

20.  جامعه جهانی، کشورهای اسلامی و کشورهای همسایه باید اجرائی کردن موافقتنامه صلح را تضمین کنند.

21.  ولایت پکتیا آسیب های زیادی ناشی از جنگ جاری در کشور متقبل شده است، باشندگان این ولایت با خطرات جانی مواجه بوده است. این ولایت آسیب های زیادی اقتصادی، آموزشی، زراعتی و انکشافی متحمل شده است.

22.  اجماع ملی به سطح افغانستان ایجاد شود، تا از روند صلح نظارت کند.

 

با احترام

جرگه صلح نسل نو و جوانان ولایت پکتیا

23 میزان 1399 خورشیدی برابر با 14 اکتوبر 2020

اشتراک گزاری از طریق