عنوان

جرگه صلح نسل نو و جوانان کندز

کتگوری

برچسب‌ها

جرگه صلح نسل نو و جوانان کندز


 

جرگه صلح نسل نو و جوانان ولایت کندز به تاریخ ۲۶ دلو 1399 هجری خورشیدی برابر با ۱۴ فبروری ۲۰۲۱ میلادی با حضور صدها جوان که از تمام واحد‌های اداری این ولایت شرکت داشتند، برگزار گردید. این جرگه از سوی جوانان کندز به همکاری گروپ تماس جوانان برای صلح در سه بخش؛  افتتاحیه، کارهای کمیته‌ها، ارائه فیصله کمیته‌های کاری و ارائه قطعنامه برگزار گردید.


ابتدا سید غفور هاشمی مسوول کمیسیون برگزاری جرگه در مورد مسوولیت‌های جوانان در پروسه صلح صحبت نموده و بر تامین صلح دایمی تاکید کرد. احمد بکتاش بریالی، عضو رهبری گروپ تماس بر ختم جنگ تاکید کرده و از طرف‌های مذاکره خواست تا به جنگ جاری پایان داده، از قربانی شدن بیشتر مردم جلوگیری صورت گیرد.


زینب حیدری، رحیم الله کاکړ و عبدالستار شمال در مورد آتش بس، بسیج مردم به خصوص جوانان برای برقراری صلح، ادامه مذاکرات بین الافغانی و خسارات ناشی از جنگ‌ها در ولایت کندز صحبت کردند.


در بخش دوم برنامه، کار کمیته‌های کاری آغاز و اعضای جرگه روی شش موضوع تعیین شده با هم تبادل نظر و بحث نمودند. نظریات اعضای جرگه توحید و در بخش سوم برنامه توسط مسوولان هر کمیته ارائه شد. در همین حال منشی‌های کمیته های ده گانه، قطعنامه نهایی جرگه صلح نسل نو و جوانان ولایت کندز را ترتیب و به خوانش گرفتند.

قطعنامه جرگه صلح نسل نو و جوانان کندز


«صلح یک حکم الهی است، خداوند متعال می‌فرماید: ( وَ الصُّلْحُ خَيْرٌ) ( فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ)»

صلح خواست مقدس و پاک هر افغان است. امروز ما جوانان ولایت کندز گرد هم آمده‌ایم و آرزومندیم که صلح با عزت و دایمی در کشور تامین شود. با استفاده از فرصت پیش آمده، صدای صلح خواهی به تمام جناح‌های دخیل در جنگ افغانستان، هیات‌ مذاکره کننده صلح دولت و طالبان رسیده و نظریات و پیشنهادات جوانان در گفتگوهای صلح در نظر گرفته شود.

به همین منظور، جوانان ولایت کندز به همکاری گروپ تماس جوانان برای صلح، جرگه صلح نسل نو و جوانان ولایت کندز را بتاریخ ۲۶ دلو ۱۳۹۹ هجری خورشیدی برابر با ۱۴ فبروری ۲۰۲۱ میلادی با حضور صدها جوان از تمام واحد‌های اداری این ولایت برگزار کردند که خواست‌ها و پیشنهادات خویش را در قالب قطعنامه قرار ذیل ترتیب و تصویب کردند:

1.      خواست ما جوانان ولایت کندز از حکومت و تحریک طالبان این است که مذاکرات صلح را ادامه داده و به نتیجه برسانند. دست‌آورد‌های دو دهه اخیر، حقوق زنان، اقلیت‌های قومی و مذهبی حفظ و از فرصت پیش‌ آمده برای پایان جنگ و تامین صلح دایمی استفاده شود.

2.      ما از حکومت و تحریک طالبان می‌خواهیم تا روی منافع ملی و جمعی تاکید نموده و با انعطاف پذیری از پافشاری بر منافع شخصی بگذرند.

3.      ما مردم کندز از جنگ و ناامنی بیشتر زیان‌مند شده‌ایم. از تحریک طالبان احترامانه می‌خواهیم تا بر هیئت مذاکره کننده خود فشار بیاورند تا در گفتگوهای صلح انعطاف پذیر باشند. به گفتگوها حاضر و روند صلح را سرعت بخشند.

4.      ما از جامعه جهانی بخصوص ایالات متحده امریکا، کشورهای اسلامی و کشورهای همسایه می‌خواهیم تا مردم افغانستان را برای به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح همکاری کنند.

5.      ما از اداره جدید ایالات متحده امریکا می‌خواهیم تا بجای ارزیابی توافق نامه امریکا با طالبان، بالای طرف‌های مذاکره فشار وارد کنند تا هر چه عاجل‌تر مذاکرات بین الافغانی بصورت جدی آغاز و به نتیجه برسد.

6.      ما جوانان کندزی در مذاکرات بین الافغانی به تمام طرف‌های دخیل در جنگ صدا میزنیم تا گفتگوهای صلح را با در نظر داشت احکام الهی، ارشادات قرآن العظیم الشان، سنت و سیرت نبوی ادامه داده و به دوام  فاجعه طولانی افغانستان نقطه پایان بگذارند.

7.      ما جوانان از جنگهای خانمان سوز که در کشور جریان دارد، ضرر و خسارات مالی و جانی را متحمل شده و می‌شویم. روزانه ده‌ها جوان به کام مرگ فرو می‌روند و ازسوی دیگر از نعمت تعلیم وتربیه و نبود فرصت‌های کاری رنج می‌بریم، بنا براین از جوانب ذی دخل می‌خواهیم هر چه اول‌تر به جنگ جاری نقطه پایان گذاشته، به کاهش خشونت و آتش بس دایمی متوصل شوند.

8.      ما از سیاسیون می‌خواهیم تا با ایجاد اجماع واحد، برای تامین صلح دایمی در کشور به یک تفاهم که قابل قبول برای تمام مردم افغانستان باشد، برسند.

9.      خواست ما جوانان کندز از طرف‌های مذاکرات این است که در گفتگو‌های صلح باید نظام؛ بخصوص نیروهای امنیتی و دفاعی کشور حفظ گردد.

10. ما از تحریک طالبان می‌خواهیم تا راه‌های مواصلاتی را نبندند و دروازه نهاد‌های تعلیمی و تحصیلی را به‌روی مردم اعم از زن و مرد باز نگهدارند.

11. ما جوانان کندزی حاضر هستیم بخاطر به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح و نظارت از این پروسه با ارائه نظریات، دادخواهی و برگزاری نشست‌های مردمی مسوولیت خود را انجام دهیم.

12. ما جهت نظارت از پروسه صلح می‌خواهیم تا به رسانه‌ها، نهاد‌های مدنی، نهادهای بی‌طرف بین المللی و فعالان نسل نو و جوانان حق نظارت بدون قید و شرط از جریان مذاکرات بین الافغانی داده شود.

ژوندی دې وي افغانستان / زنده باد افغانستان / یشسن افغانستان

جرگه صلح نسل نو و جوانان کندز

۲۶ دلو ۱۳۹۹ / ۱۴ فبروری ۲۰۲۱

کندز افغانستان

اشتراک گزاری از طریق