عنوان

جرگه صلح نسل نو و جوانان ولایت بامیان

کتگوری

برچسب‌ها

جرگه صلح نسل نو و جوانان ولایت بامیان



جرگه صلح نسل نو و جوانان در ولایت بامیان از سوی گروپ تماس جوانان برای صلح به تاریخ 25 سنبله سال 1399 برابر با 15 سپتمبر سال 2020 میلادی برگزار گردید. این جرگه با حضور صدها جوان که از هشت واحد اداری این ولایت شرکت داشتند دایر گردیده بود.


جرگه صلح نسل نو و جوانان بامیان از سه بخش تشکیل گردیده بود که شامل افتتاحیه، کارهای کمیته‌های کاری، ارائه فیصله کمیته‌های کاری و ارائه قطعنامه بود که در ابتدا خلیل احمد متین معاون گروپ تماس جوانان برای صلح برنامه را آغاز و بر مسوولیت جوانان در پروسه صلح تاکید کرده افزود که اکنون فرصت استثنایی در پروسه صلح رقم خورده و طرف‌های درگیر باید ازین فرصت استفاده کرده، به جنگ بی نتیجه در افغانستان پایان دهند. در ادامه محمد سنگر امیرزاده رییس گروپ تماس فعالیت ها و کارکردهای گروپ تماس را توضیح داده و تاکید کرد که جنگ افغانستان دیگر برنده ندارد و هیچ آدرسی نمیتواند دیگران را حذف کنند. در ادامه هر یک محمد عالم فاضل، نظیفه حیدری، وحیده سمر، امیر کوثری، سید عزیز فرهمند و وحید الله سهیل بر اهمیت صلح و مسولیت‌های جوانان تاکید کردند. به تعقیب اطفال آشیانه سمر بامیان سرود صلح را اجرا نموده و بخش دوم برنامه آغاز گردید.


قطعنامه جرگه صلح نسل نو و جوانان-بامیان

جرگه صلح نسل نو و جوانان به تاریخ 25 سنبله 1399 خورشیدی برابر با 15 سپتامبر 2020 در ولایت بامیان با حضور صدها جوان برگزار گردید. این جرگه از سوی گروپ تماس جوانان برای صلح، راه اندازی گردیده بود که در آن نمایندگان نسل نو و جوانان از 8 واحد اداری این ولایت اشتراک داشته و خواست‌ها و فیصله‌های شان را از حکومت افغانستان، تحریک طالبان و جامعه بین المللی به‌خصوص ایالات متحده امریکا قرار زیر بیان داشتند:

1.      ما خواهان اعلام آتش بس میان طرف‌های درگیر در زودترین فرصت ممکن استیم.

2.      ما خواهان حفظ دست آوردهای دو دهه‌ی اخیر، حفظ نظام جمهوریت و مبتنی بر آرای مردم، حفظ و در نظر گرفتن حقوق اساسی اتباع در قانون اساسی و قانون‌مداری دینی اعتدال‌گرایانه، حقوق اقلیت‌ها ، اقشار محروم و زنان افغانستان استیم.

3.      ما خواهان سهیم ساختن جوانان به شکل موثر در پروسه صلح استیم.

4.      ما از طرف‌های درگیر می‌خواهیم تا منافع ملی را در اولویت قرار داده و با استفاده از فرصت پیش آمده برای استقرار صلح پایدار و با عزت تلاش نمایند.

5.      ما از طرف‌های درگیر می‌خواهیم تا در مذاکرات صلح، منافع ملی کشور را در نظر گرفته، به دنبال پیروزی بر دیگر نباشند و هر دو طرف انعطاف پذیری نشان دهند.

6.      ما از تحریک طالبان، حکومت و سیاسیون افغانستان می‌خواهیم تا نسبت به پروسه صلح صادق بوده و مستقلانه و بدون اعمال فشارهای خارجی عمل کنند.

7.      ما از کشورهای همسایه و کشور های دخیل در پروسه صلح افغانستان میخواهیم تا از اعمال فشار و مداخله جلوگیری کرده، بگذارند تا افغان ها خود برای سرنوشت شان تصمیم بگیرند.

8.      ما از همکاران بین المللی خویش میخواهیم تا با مردم افغانستان همکاری های شان را ادامه داده و نگذارند تا گروه های جدید تروریسی در افغانستان ظهور و رشد کنند.

9.      ما از امریکا و سایر همکاران بین المللی و منطقه‌ی خویش می‌خواهیم تا به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح، به کمک‌های شان در عرصه‌های مختلف به خصوص حمایت نظامی و امنیتی ادامه داده و مردم افغانستان را تنها نگذارند.

10. ما از جوانان و نسل نو افغانستان می‌خواهیم تا سهم خویش را در استقرار صلح پایدار در کشور انجام داده و پروسه مذاکرات صلح را حمایت و نظارت نمایند.

11. ما از تحریک طالبان و حکومت افغانستان میخواهیم تا در تامین امنیت شاهراه های کابل -بامیان توجه جدی نموده و جلو بازرسی های بدنی و آزار و اذیت مردم عام را بگیرند.

12. ما از حکومت مرکزی میخواهیم تا در اختصاص منابع مالی، اصل انکشاف متوازن را در نظر گرفته و راهکارهای مناسب را برای کاریابی جوانان برنامه ریزی کرده و از مهاجرت و سایر عوامل که سبب تشدید جنگ و نا امنی میگردد جلو گیری نماید.

13. ما از طرف های درگیر و جامعه بین المللی میخواهیم تا زمینه نظارت از روند صلح توسط نهادهای ملی و بی طرف، رسانه‌ها، جامعه مدنی و نهادهای حقوق بشری را به منظور اعتماد سازی و شفافیت ایجاد نمایند.

با احترام

جرگه صلح نسل نو و جوانان ولایت بامیان

25 سنبله 1399-15 سپتامبر 2020

اشتراک گزاری از طریق