عنوان

جرگه صلح نسل نو و جوانان سمنگان

کتگوری

برچسب‌ها

جرگه صلح نسل نو و جوانان سمنگان

جرگه نسل نو و جوانان ولایت سمنگان


جرگه صلح نسل نو و جوانان به تاریخ 3 میزان 1399 خورشیدی برابر با 24 سپتامبر 2020 در ولایت سمنگان با حضور صدها جوان برگزار گردید. جرگه نسل نو و جوانان ولایت سمنگان نوزدهمین برنامه در سطح کشور است که از سوی گروپ تماس جوانان برای صلح با سعی و تلاش جوانان فعال ولایت سمنگان برگزار گردیده بود. در این جرگه نمایندگان جوانان و نسل نو از 7 واحد اداری این ولایت شرکت داشتند.


این جرگه شامل سه بخش؛ افتتاحیه، کار کمیته‌های کاری، ارائه نظرات کمیته‌ها و ارائه قطعنامه بود که در نخست ضیاءالدین جهش استاد دانشگاه به نمایندگی از جوانان ولایت سمنگان در مورد اتحاد و همدیگر پذیری جوانان این ولایت صحبت و از گفتگوها و روند صلح حمایت قاطع نمودند. در ادامه محمد سنگر امیرزاده، رییس گروپ تماس جوانان برای صلح از برگزار کنندگان این جرگه در ولایت سمنگان قدردانی نموده و ابراز داشتند که انسجام و یکپارچگی جوانان باعث می‌شود تا نسل نو افغانستان در تحول پیشرو نقش و سهم اساسی داشته باشند. وی همچنان از طرف های درگیر خواست که جنگ افغانستان مشروعیت ندارد و باید روی آتش بس توافق و از ادامه برادر کشی در کشور جلوگیری صورت گیرد. به تعقیب شکیلا حنفی صلح و ثبات در کشور را ابزار توسعه و پیشرفت در کشور خوانده و در مورد تقویت و ترویج روحیه صلح جویی در میان طرف های درگیر صحبت نمودند.



در ادامه خلیل احمد متین، معاون گروپ تماس جوانان برای صلح روی همصدایی  و اتحاد جوان صحبت نموده و از سران حکومت افغانستان و تحریک طالبان خواست تا در فکر و ادبیات خود تغییر بیاورند و تفاوت‌های دینی، مذهبی، فکری و قومی افغانستان را در نظر گرفته و خواست‌های شخصی و گروهی شان را در مذاکرات صلح تحمیل نکنند.


در بخش دوم برنامه کمیته های ده گانه جرگه روی موضوعات از قبل تعیین شده تبادل نظر نموده و خواست‌ها و نگرانی های شان را باهم شریک و جمع بندی نمودند. در بخش سوم، مسوولان کمیته های کاری نظرات کمیته های شان را ارائه و منشی های کمیته‌های ده گانه قطعنامه نهایی جرگه نسل نو و جوانان ولایت سمنگان را ترتیب و به خوانش گرفتند.


در پایان برنامه؛ رهبری گروپ تماس جوانان برای صلح برای تمامی اعضای جرگه تصدیق نامه سفیران صلح را اهدا نموده و از برگزار کنندگان جرگه سمنگان تقدیر و تشکر به عمل آورند.

طبق روال کاری گروپ تماس جوانان برای صلح، قطعنامه جرگه به سه آدرس؛ حکومت افغانستان، تحریک طالبان و کشورهای دخیل در پروسه صلح، در راس ایالت متحده امریکا شریک ساخته میشود. به همین منظور در پایان جرگه نسل نو و جوانان ولایت سمنگان، قطعنامه این جرگه توسط مسولان و منشی های کمیته های کاری و برگزار کنندگان جرگه به مقام ولایت سمنگان به عنوان نماینده جمهوری اسلامی افغانستان تسلیم داده شد.


قطعنامه جرگه صلح نسل نو و جوانان سمنگان

جرگه صلح نسل نو و جوانان به تاریخ 3 میزان 1399 خورشیدی در ولایت سمنگان با حضور صدها جوان برگزار گردید. این جرگه از سوی گروپ تماس جوانان برای صلح، راه اندازی گردیده بود که در آن نمایندگان نسل نو و جوانان از 7 واحد اداری این ولایت اشتراک داشته و خواست‌ها و فیصله‌های شان را از حکومت افغانستان، تحریک طالبان و جامعه بین المللی به‌خصوص ایالات متحده امریکا قرار زیر بیان داشتند:

1.      ما از طرفین مذاکره کننده‌گان می‌خواهیم تا جوانان در حکومت بعد از صلح نقش اساسی داشته باشند؛

2.      توقف جنگ و آتش بس دایمی از مهم ترین خواسته‌های ماست؛

3.      گفتگوی نرم هیأت های  مذاکره کننده و عدم کار برد ادبیات تند و خشن؛

4.      احترام طرفین مذاکرات صلح بین الافغانی به تمام مذاهب در افغانستان؛

5.      اعمال فشار بالای هر دو طرف از جانب جامعه جهانی به خاطر به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح؛

6.      اعمال فشار از طرف جامعه جهانی بالای کشورهایکه طالبان را کمک تسلیحاتی می‌کنند؛

7.      پابندی هر دو طرف مذاکره کننده به دست آورده های 19 سال اخیر؛

8.      ما از طرف های مذاکره کننده می‌خواهیم که فرصت بدست آمده را قربانی منافع شخصی و یا گروهی نسازند؛

9.      ما از جوانان  می‌خواهیم که  در پروسه صلح همکاری کنند؛

10. ما از حکومت می‌خواهیم الی نهایی شدن پروسه صلح نهادهای امنیتی را بمنظور کاهش خشونت ها تقویت و حمایت کند.

11. ما از کشورهای همسایه می‌خواهیم تا مردم افغانستان را در روند صلح همکاری نموده و از مداخلات در پروسه صلح خود داری کنند؛

12. ما می‌خواهیم که هر دو طرف مذاکره کننده منافع علیای کشور را نسبت به منافع فردی و شخصی ترجیح دهند؛

13. ما از تحریک طالبان می‌خواهیم حسن نیت شان را در پروسه صلح در عمل ثابت کنند؛

14. امریکا باید در پروسه صلح حسن نیت داشته باشد و در روند صلح صادقانه عمل نموده و منافع مردم افغانستان  را در نظر گیرند؛

15. ما از هر دو طرف می‌خواهیم تا در مذاکرات صلح خود گذری نموده  از منفعت طلبی و تفوق جویی خود داری کنند؛

16. ما  از جامعه جهانی می‌خواهیم تا از ایجاد کمیسیون متشکل از افراد متخصص، مجرب، جوانان تحصیل کرده، خانم ها و قشر آسیب دیده جامعه به منظور نظارت از گفتگوهای صلح حمایت کنند؛

17. ما صلحی را می‌خواهیم که سبب از دست دادن ارزش‌های اسلامی، فرهنگی، ملی و انسانی نشود.

18. ما از حکومت افغانستان می‌خواهیم تا در تامین امنیت شاهراه های کابل -سمنگان توجه جدی نمایند، در همین حال از تحریک طالبان نیز میخواهیم تا زمینه عبور و مرور مردم را بدون هراس در مناظق حاکمیت شان مساعد بسازند.

با احترام

جرگه صلح نسل نو و جوانان ولایت سمنگان

3 میزان 1399- 24 سپتامبر 2020

 

اشتراک گزاری از طریق